Η ανάπτυξή του


Γνωστική Εξέλιξη

Οι δραστηριότητες που αναπτύσσει το μωρό εξαρτώνται ...

Αρχίζει να συγκεντρώνει την προσοχή του Οι δραστηριότητες που αναπτύσσει το μωρό εξαρτώνται από τη νοητική ...

περισσότερα...

Ανάπτυξη και κινητική εξέλιξη

Πολλά καινούργια πράγματα περιμένουν το μωρό, που σε ...

Ανάπτυξη Μετά τον 4ο μήνα ο ρυθμός της ανάπτυξης του παιδιού επιβραδύνεται κάπως, σε σύγκριση με τους ...

περισσότερα...

Ομιλία και γνωστική εξέλιξη

Η ανάπτυξη της ομιλίας, ξεχωριστό γνώρισμα του ...

Η εξέλιξη της ομιλίας Στην ηλικία των 4 μηνών όχι μόνο αντιλαμβάνεται τον τρόπο που του μιλάτε, αλλά ...

περισσότερα...

Η συναισθηματική του εξέλιξη μετά τον 6ο μήνα

Προς το τέλος του πρώτου χρόνου το παιδί είναι για ...

Μη σας κάνει εντύπωση αν το μωρό, που όταν ήταν 3 - 4 μηνών γελούσε σε όλους και πήγαινε ευχαρίστως από αγκαλιά ...

περισσότερα...

Η εξέλιξη της ομιλίας του

Στην ηλικία των 8 μηνών τα περισσότερα παιδιά έχουν ...

Μέχρι το 12ο μήνα το παιδί κάνει σημαντικές προόδους. Αρχίζει να καταλαβαίνει το νόημα ορισμένων λέξεων και ...

περισσότερα...

Η κινητική του εξέλιξη

Σε λίγους μήνες το μωρό θα γιορτάσει τα πρώτα του γενέθλια και θα «προαχθεί» από βρέφος σε νήπιο. Είναι μια «προαγωγή» που τη δικαιούται, αφού τους προηγούμενους μήνες έχει «εργαστεί» σκληρά και έχει κάνει ιλιγγιώδη πρόοδο. Το παιδί που έχετε τώρα μπροστά σας σε τίποτε δεν θυμίζει το πλασματάκι που σχεδόν πριν από ένα χρόνο φέρατε από το μαιευτήριο. Γυρίζει όλο το σπίτι μπουσουλώντας ή περπατώντας, είναι δραστήριο και απασχολημένο με την εξερεύνηση των πάντων, έχει άμεση επικοινωνία μαζί σας με λέξεις, γέλια και χειρονομίες, είναι ένα ενεργό μέλος της οικογένειας. Έχετε πια γνωριστεί για τα καλά και θεμελιώσατε μια μοναδική σχέση αγάπης. 
Ο χρόνος αυτός με το μωρό μπορεί να είχε κούραση, αγωνίες και ευθύνες. Σας έκανε, όμως, να αποκτήσετε μοναδικές εμπειρίες, να νιώσετε καινούργιες συγκινήσεις, να βιώσετε πρωτόγνωρα αισθήματα και, σίγουρα, να μάθετε καλύτερα και τον εαυτό σας μέσα από τα ερεθίσματα που σας έδωσε και τις απαιτήσεις στις οποίες έπρεπε να ανταποκριθείτε. Τελικά, το μωρό δεν σας άφησε να πλήξετε καθόλου και είναι βέβαιο ότι θα συνεχίσει!
 
Ανάπτυξη
Η ανάπτυξη του μωρού, αν και επιβραδύνεται κάπως σε σύγκριση με τους πρώτους μήνες, συνεχίζεται με γρήγορο ρυθμό. Στην ηλικία των 12 μηνών έχει τριπλασιαστεί το βάρος γέννησης, έχει πάρει περίπου 25 εκατοστά στο ύψος από τότε που γεννήθηκε και η περίμετρος του κεφαλιού είναι περίπου 46 εκατοστά. Τα μεγέθη αυτά αντιστοιχούν βέβαια στο μέσο όρο. Εξίσου φυσιολογικά είναι και εκείνα που βρίσκονται ψηλότερα ή χαμηλότερα, αλλά μέσα στις φυσιολογικές για την ηλικία και το φύλο του αποκλίσεις. (Βλέπε καμπύλες ανάπτυξης 0 – 3 ετών στο Βιβλιάριο Υγείας του Παιδιού). Κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης και μόνο αν οι σχετικές μετρήσεις ξεφεύγουν σταθερά πέρα από τις φυσιολογικές αποκλίσεις θα πρέπει να αξιολογηθούν από τον παιδίατρο. Σε αρκετές περιπτώσεις, μετά τον 6ο μήνα, κυρίως αν το παιδί θήλαζε μέχρι τότε και διακόπηκε ο θηλασμός, παρατηρείται μια μικρή επιβράδυνση στην αύξηση του βάρους, το οποίο αποκαθίσταται λίγο αργότερα.
 
Κινητική εξέλιξη
Ήδη από τον 6ο μήνα το παιδί αρχίζει να κάθεται. Τον 8ο μήνα συνήθως μπορεί πια να κάθεται μόνο του, χωρίς υποστήριξη, και να σκύβει μπροστά για να πιάσει ένα παιχνίδι χάνοντας μόνο για λίγο ή καθόλου την ισορροπία του.
 
Είναι αεικίνητο
Γενικά είναι αεικίνητο. Όταν κάθεται γυρίζει μπρούμυτα και ξανασηκώνεται στην καθιστή θέση. Όταν είναι ξαπλωμένο ανάσκελα, πιάνει τα πόδια του και τα φέρνει στο στόμα. Όταν είναι ξαπλωμένο μπρούμυτα, στηρίζεται στα χέρια, σηκώνει το κορμί και το κεφάλι του και κοιτάζει γύρω του. Δεν μένει ποτέ για πολλή ώρα στην ίδια θέση. Όλες αυτές οι δραστηριότητες οφείλονται στη νευρολογική του εξέλιξη και στο δυνάμωμα των μυών της πλάτης, των χεριών και των ποδιών.
 
Μπουσουλάει
Γύρω στον 8ο - 9ο μήνα, αρχίζει να μπουσουλάει. Μπορείτε να το βοηθήσετε στο ξεκίνημα αυτό ενθαρρύνοντάς το να πλησιάσει κάποιο παιχνίδι που βάλατε μπροστά του, λίγο πιο μακριά από εκεί που φτάνουν τα χέρια του. Βάζοντας μπροστά του μαξιλάρια και παίζοντας «κρυφτό», του δίνετε μια καλή ευκαιρία για να προσπαθήσει να ξεπεράσει τα «εμπόδια» και να σας «βρει». Ανακαλύπτοντας πόσο ευχάριστο είναι να εξερευνά το δωμάτιο με τις δικές του δυνάμεις, θα σας εκπλήξει με τις «ταχύτητες» που αναπτύσσει και τις «αποστάσεις» που διανύει ακούραστα σε όλο το σπίτι. Στη φάση αυτή χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή. Μην αφήνετε ποτέ το παιδί μόνο του. Μπορεί, π. χ, να βρεθεί κάτω από μαξιλάρια ή να χωθεί κάτω από το κρεβάτι και να μην μπορεί να βγει, με αποτέλεσμα στην καλύτερη περίπτωση να τρομάξει και στη χειρότερη να κινδυνεύσει. Αν υπάρχει σκάλα, δεν υπάρχει περίπτωση να μην τρέξει κατευθείαν προς τα εκεί. Τοποθετήστε πορτάκι που κλείνει καλά και αφήνει διάκενα από τα οποία δεν χωράει να περάσει. Όταν γίνει ενός χρόνου μπορείτε, πάντα με επίβλεψη, να το βάλετε να ανεβαίνει και να κατεβαίνει λίγα σκαλοπάτια μπουσουλώντας, ώστε να μάθει να χρησιμοποιεί διαδοχικά τα πόδια και τα χέρια του για στήριξη.
 
Στέκεται όρθιο
Το αμέσως επόμενο επίτευγμά του θα είναι να σταθεί όρθιο κρατώντας τα κάγκελα του κρεβατιού του.
Παράθυρο σύνταξης: Αν το κάγκελο του κρεβατιού ανυψώνεται, ανυψώστε το τώρα. Έχουμε δει πιτσιρίκια 9 μηνών να σκαρφαλώνουν στο κάγκελο και…. φλουπ στο πάτωμα, πριν προλάβουν οι γονείς να καταλάβουν ότι το μωρό απέκτησε ακροβατικές ικανότητες.
Μόλις το καταφέρει, θα αρχίσει όλο χαρά να ταλαντεύεται στα πόδια του σαν να χορεύει. Φυσικά -κάθε αρχή και δύσκολη- θα χάσει την ισορροπία του και θα πέσει αρκετές φορές, αλλά αυτό δεν θα το πτοήσει για να επιχειρήσει το ίδιο ξανά και ξανά. Στο κάτω - κάτω, όλοι γύρω του περπατάνε και θέλει να τους μιμηθεί. Κρατώντας το στην αρχή από τα δύο χέρια θα του δώσετε την ευκαιρία να επιχειρήσει τα πρώτα του βήματα. Αν κάποια στιγμή δεν υπάρχει κάποιος εύκαιρος για να το «περπατήσει», θα χρησιμοποιήσει τα πλαϊνά του κρεβατιού ή του καναπέ.
 
Περπατάει
Στη συνέχεια θα αρχίσει να περπατά στηριζόμενο με το ένα χέρι και, παίρνοντας θάρρος, θα δοκιμάσει την ισορροπία του αφήνοντας το στήριγμά του και θα αποτολμήσει μερικά βήματα. Σταθείτε σε μικρή απόσταση, απλώστε του τα χέρια και καλέστε το κοντά σας. Το πιο πιθανό είναι να μην καταφέρει να σας φτάσει και να πέσει. Μην τρέξετε αμέσως να το σηκώσετε. Καλέστε το και πάλι και ο ενθουσιασμός του θα είναι απερίγραπτος όταν βρεθεί στην αγκαλιά σας και επιβραβευθεί η προσπάθειά του. Αφού έγινε το πρώτο βήμα, βάλτε στο πρόγραμμα της ημέρας και τα συνηθισμένα μικροατυχήματα, μελανιές και «καρούμπαλα». Είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να έχετε φροντίσει να μην υπάρχουν σκληρές ή αιχμηρές επιφάνειες –όπως, π.χ., μια ακάλυπτη γωνία τραπεζιού- που θα μπορούσαν να το τραυματίσουν.
 
Υπάρχουν παιδιά, απολύτως φυσιολογικά, που αρχίζουν να περπατάνε χωρίς να περάσουν τη φάση του «μπουσουλήματος». Μπορεί να έρπουν για λίγο με το στομάχι τους ή να σέρνονται καθιστά και αμέσως μετά να στηριχθούν και να περπατήσουν.
Εκτός από τα πόδια του, στη φάση αυτή το παιδί μαθαίνει να χρησιμοποιεί καλύτερα και τα χέρια του. Μέχρι τώρα έπιανε αντικείμενα, τα κρατούσε σφιχτά στο χέρι του και τα κουνούσε. Τώρα μπορεί να πιάσει κάτι χρησιμοποιώντας τον αντίχειρα και ένα ή δύο δάχτυλα, να πετά αντικείμενα ανοιγοκλείνοντας επιδέξια το χέρι του, να σκορπίσει παιχνίδια που βρίσκονται σε σωρό μπροστά του και να τα ξαναμαζέψει, να περνά ένα αντικείμενο από το ένα χέρι στο άλλο, να ξανασπρώχνει πίσω τη μπάλα που του πετάτε, να προσπαθεί να κάνει «πύργο» με τους κύβους του. Με λίγα λόγια δεν του ξεφεύγει τίποτε. Θα πιάσει ότι βρει μπροστά του, θα το ερευνήσει προσεκτικά, θα το κουνήσει, θα το χτυπήσει, θα δοκιμάσει τα κινητά του μέρη (πορτάκια που ανοιγοκλείνουν, χερούλια που μετακινούνται, κουμπιά που παίζουν μουσική ή κάνουν θόρυβο). Θα ψαχουλέψει τα κενά και μπορεί να προσπαθήσει να περάσει το κουκλάκι του μέσα από ένα άνοιγμα ή έναν κρίκο. Δύσκολα θα αντισταθεί στον πειρασμό να γκρεμίσει τον «πύργο» με τους κύβους που φτιάξατε μπροστά του.
 
Ό,τι και να κάνει, αυτό που έχει σημασία είναι το παιδί να μπορεί να χρησιμοποιεί εξίσου τα χέρια του και τα πόδια του και να συντονίζει τις κινήσεις που του επιτρέπουν να μετακινείται και να εξερευνά το περιβάλλον του. Όπως και σε όλες τις φάσεις της εξέλιξης, έτσι και στην κινητική του εξέλιξη, το παιδί μάς οδηγεί όταν είναι έτοιμο.
 
Μην το σπρώχνετε να ωριμάσει πριν από την ώρα του.
Δεν μπορούμε να το κάνουμε να περπατήσει πιο νωρίς απ’ ότι επιτρέπει η νευρολογική του ωρίμανση στηρίζοντάς το όρθιο, ούτε υπάρχει περίπτωση να το «κουράσουμε», αν εκείνο θέλει να στέκεται όρθιο με τις ώρες. Δεν θα το βοηθήσουμε δίνοντάς του παιχνίδια που προϋποθέτουν ικανότητες που ξεπερνούν την ηλικία του. Η βοήθειά μας συνίσταται στο να του προσφέρουμε τα ερεθίσματα και τις ευκαιρίες την κατάλληλη στιγμή, ώστε οι δυνατότητές που έχει να γίνουν πράξη.
 
Όταν το παιδί αρχίσει να κάνει βήματα είναι φυσιολογικό:
α) να περπατά με ανοιχτά τα πόδια (για λόγους ισορροπίας),
β) τα πέλματά του να στρέφουν λίγο προς τα έξω (οι σύνδεσμοι που ελέγχουν τη θέση των ποδιών είναι ακόμα χαλαροί, θα «σφίξουν» τους επόμενους 6 μήνες, οπότε τα πέλματα θα είναι παράλληλα),
γ) η καμάρα του ποδιού να μη φαίνεται χωρίς να πρόκειται για πλατυποδία (καλύπτεται από λίπος που εξαφανίζεται σε ηλικία 2 - 3 χρόνων οπότε σχηματίζεται φυσιολογικά η καμάρα).
 
Πολλοί γονείς έχουν ήδη αγοράσει μια στράτα για το βοηθήσουν στη φάση αυτή. Στην πραγματικότητα η στράτα δεν διευκολύνει τη διαδικασία της βάδισης. Ίσως βοηθά να δυναμώσουν οι μυς του κατώτερου τμήματος του ποδιού, αλλά όχι του ανώτερου που, κυρίως, χρειάζονται για ν’ αρχίσει να περπατά. Εκτός από αυτό, οι στράτες αναποδογυρίζουν, φέρνουν το παιδί πιο εύκολα σε επικίνδυνα σημεία και πολλά ατυχήματα οφείλονται σ’ αυτές. Οι ειδικοί δεν συνιστούν τη χρήση στράτας.
 
Συνοπτικά, στο τέλος του πρώτου χρόνου το παιδί πρέπει:
  • Να μπορεί να κάθεται χωρίς βοήθεια ή υποστήριξη και να πέφτει μπρούμυτα ή ανάσκελα και να ξανακάθεται μόνο του.
  • Να μπορεί να μετακινείται έρποντας ή μπουσουλώντας.
  • Να μπορεί να σηκωθεί όρθιο στηριζόμενο σε ένα σταθερό σημείο.
  • Να μπορεί να βαδίσει στηριζόμενο σε ένα έπιπλο.
  • Να μπορεί να διατηρήσει για δευτερόλεπτα την ισορροπία του χωρίς να στηρίζεται πουθενά.
  • Να μπορεί να κάνει μόνο του 2 - 3 βήματα. (Αρκετά παιδιά καθυστερούν ένα ή δύο μήνες).
  • Να μπορεί να πιάνει αντικείμενα με δύο ή τρία δάχτυλα.
  • Να δείχνει κάτι με το δάχτυλο.
  • Να βάζει και να βγάζει τα παιχνίδια του από το καλάθι.
  • Να περνά ένα αντικείμενο από το ένα χέρι στο άλλο.
  • Να κρατά ένα κύβο ή ένα μπαλάκι στο κάθε χέρι και να τα χτυπά μεταξύ τους.
  • Να κρατά ένα μολύβι ή κάτι ανάλογο, σε σχήμα, και να προσπαθεί να «γράψει».

 

 

 

created by Internet Business Hellas